Wynajem miejsca na stronie internetowej ze stawką 8,5%
Właściciele stron internetowych, którzy sprzedają powierzchnie pod banery reklamowe mogą rozliczać się z przychodów z tego źródła jak z wpływów z najmu.
Decydująca była tutaj interpretacja ogólna Ministerstwa Finansów z 5 września 2014 roku nr DD2/033/55/KBF/14/RD-75000, która zmieniła wcześniejsze błędne stanowisko praktykowane przez resort. Na zmianę wykładni duży wpływ miały orzeczenia sądów administracyjnych, które potwierdzały, że umowy najmu miejsca na stronie internetowej w sieci są tożsame z innymi umowami najmu i dzierżawy, co w konsekwencji wymusza jednakowe traktowanie takich umów w zakresie opodatkowania.
Oznacza to, że przychody z tego typu umów należy zakwalifikować do źródeł przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT, pod warunkiem, że nie są uzyskiwane w ramach działalności gospodarczej.
Podatnik ma więc do wyboru dwie formy opodatkowania: może skorzystać z opodatkowania na zasadach ogólnych, według progresywnej skali podatkowej, określonej w art. 27 ust. 1 ustawy PIT, bądź może też wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym z zastosowaniem stawki 8,5 % przypisanej do przychodów z najmu i dzierżawy.
Należy pamiętać, że chęć skorzystania z tej stawki trzeba zgłosić do urzędu skarbowego przed uzyskaniem pierwszego przychodu..
Interpretacja ogólna Ministerstwa Finansów pomimo, że została wydana ponad dwa lata temu, wciąż znajduje potwierdzenie w odpowiedziach organów skarbowych na zapytania podatników. Ostatnia interpretacja w podobnej sprawie pochodzi z 29 lipca 2016 roku (sygnatura ITPB1/4511-456/16/MR) i została wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy.
Jacek Czarnecki
Artykuł archiwalny 06.10.2016