W wyroku z dnia 9 listopada 2016r. (II FSK 2293/16) NSA rozstrzygał spór dotyczący możliwości potraktowania wydatków na zakup drobnych prezentów wręczanych wybranym kontrahentom podczas spotkań służbowych, jako wydatków o charakterze reklamowym (a nie kosztów reprezentacji), stanowiących koszt uzyskania przychodu.
Spór wyniknął na tle różnicy stanowisk pomiędzy Organem interpretacyjnym a Spółką, która w związku z organizacją spotkań służbowych z kontrahentami ponosiła wydatki na zakup przekazywanych następnie obecnym lub potencjalnym kontrahentom drobnych prezentów, z których część posiadała logo firmy. Spółka miała wątpliwości czy ponoszone przez nią wydatki tytułem zakupu drobnych gadżetów takich jak: długopisy, kalendarze, komplety do kawy, breloki do kluczy, etui, krawaty, MP4, pendrivy, ramki i inne, nie mających charakteru okazałości czy wystawności, przekazywanych wybranym kontrahentom podczas organizowanych dwustronnych spotkań, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów Spółki?
Spółka w swoim stanowisku stwierdziła, że nie należy do takich wydatków stosować ograniczenia wynikające z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy, dotyczące kosztów reprezentacji, ponieważ są to wydatki reklamowe i nie mają cech wystawności.
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu nie zgodził się z taką interpretacją i uznał, że są to wydatki poniesione na artykuły wiążące się z reprezentowaniem podatnika, co oznacza, że nie mogą być one zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Kwestia wystawności lub jej braku nie ma w tym przypadku żadnego znaczenia. Natomiast dla wyjaśnienia pojęcia "reklama", organ interpretacyjny odwołał się do definicji słownikowej oraz orzecznictwa sądowego i na tej podstawie wywiódł, że wydatki poniesione na zakup prezentów dla kontrahentów mogą zostać zaliczone do kosztów reklamy tylko wówczas, gdy są rozdawane masowo, czyli w taki sposób, by każdy zainteresowany podmiot miał możliwość ich otrzymania. Dlatego też w przypadku przekazywania prezentów (gadżetów) ograniczonej grupie podmiotów, zwłaszcza partnerów handlowych, wydatki na ich zakup należy powiązać z reprezentacją.
Spółka zaskarżyła powyższą interpretację do WSA w Wrocławiu. Sąd zaś podzielił jej stanowisko. W wyroku z dnia 5 maja 2016 r. ( I SA/Wr 321/16) uznał, że opisane przez Spółkę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wydatki na drobne prezenty dla klientów i potencjalnych klientów, winny być uznane za wydatki zaliczane do kosztów podatkowych na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, bowiem stworzenie właściwego klimatu dla prowadzonej działalności rodzi skutek w postaci zwiększenia przychodu. Zdaniem Sądu, skoro część spośród tych drobnych prezentów opatrzona jest logo firmy, to mają one charakter przedmiotów reklamowych, zaś wydatki poniesione na ich nabycie nie są wyłączonymi z kosztów uzyskania przychodów wydatkami na reprezentację, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy, ale wydatkami na reklamę. WSA dodał, że nie ma znaczenia, iż nie są one rozdawane masowo, ale kontrahentom lub potencjalnym kontrahentom Spółki podczas rozmów dwustronnych.
W skardze kasacyjnej MF, zaskarżył wyrok w całości. NSA jednak ocenił skargę jako niezasadną i zaakceptował kwalifikację przyjętą w wyroku Sądu pierwszej instancji. Przywołał przy tym wyrok NSA z dnia 2 lutego 2010 r. (II FSK 1472/08), w którym stwierdzono, że ?to co promuje logo danej firmy jest reklamą, to co zaś przy wykorzystaniu logo innych firm ma służyć dobremu wizerunkowi własnej firmy, należy do sfery reprezentacji."