Terminem reglamentacja działalności gospodarczej określa się formy ograniczenia swobody zakładania i prowadzenia określonych rodzajów działalności gospodarczej.
Podobnie jak w przypadku regulacji dotyczących kontroli działalności gospodarczej mimo licznych zapowiedzi ustawodawcy uproszczenia procedur uzyskania koncesji i zezwoleń, czy wręcz rezygnacji z obowiązku posiadania koncesji nie podjęto żadnych działań w tym zakresie. Przepisy zawarte w Ustawie z dnia 6 marca 2018 Prawo przedsiębiorców (Dz.U. 2018 poz.647) mają jedynie charakter porządkowy.
Jedyną istotną zmianą wprowadzoną w ustawie jest przeniesienie informacji zawartych poprzednio w ustawie z dnia 2 lipca 2004r o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U.2017.0.2168 tj.). tj: katalogu działalności, których wykonywanie wymaga uzyskania koncesji, organów wydających koncesje ich uprawnień i obowiązków, procedury uzyskiwania i warunków utraty koncesji. Podobnie w zakresie działalności objętej zezwoleniami. w raz z listą ustaw sektorowych wymagających uzyskania odpowiednich zezwoleń do Punktu Informacji dla Przedsiębiorcy
Ustawodawca nie zdecydował się na umieszczenie w ustawie prawo przedsiębiorców definicji legalnych form działalności reglamentowanej tj. koncesji, zezwoleń oraz działalności regulowanej.
Ustawa nie zawiera również bardziej jednolitych kryteriów przyznawania koncesji oraz zezwoleń, wymogi te są w dalszym ciągu zawarte w licznych ustawach sektorowych np. kryteria uzyskania licencji na prowadzenie działalności kantorowej odnajdziemy w ustawie Prawo dewizowe.
W ustawie rozróżniono cztery rodzaje działalności reglamentowanej
- Działalność koncesjonowana. Jest to działalność podlegająca najściślejszej kontroli organów nadzoru, ponieważ dotyczy strategicznych obszarów gospodarczych np. obrót paliwami, wydobycie kopalin. Niejednokrotnie postępowania o udzielenie koncesji są poprzedzone postępowaniami przetargowymi organizowanymi w trybie ustawy o zamówieniach publicznych.
- Działalność wymagająca zezwolenia. Jest to działalność do prowadzenia, której każdy podmiot, spełniający wymagania dotyczące uzyskania zezwolenia na podjęcie określonej działalności gospodarczej (np. wytwarzanie i obrót produktami leczniczymi, wytwarzanie i obrót produktami podwójnego zastosowania), uzyskuje zezwolenie.
- Działalność wymagająca wpisu do rejestru. Wymóg uzyskania wpisu do właściwego rejestru działalności regulowanej oznacza, iż przedsiębiorca będzie mógł rozpocząć prowadzenie określonej działalności gospodarczej dopiero po opublikowaniu informacji o prowadzeniu działalności w rejestrze jest to forma najłagodniejsza. Spełnienie wymogów uzyskania wpisu do rejestru sprowadza się do np. zapewnienie systemu kontroli bezpieczeństwa produktów, opiera się na oświadczeniach przedsiębiorcy lub dokumentach przedstawianych przez przedsiębiorcę, a organ przyjmujący wniosek ich nie weryfikuje. W przepisach sektorowych bywają odstępstwa od tej zasady, np. wpis do rejestru zakładów produkujących żywność w wielu przypadkach jest poprzedzony urzędową kontrolą zatwierdzającą .
Jawne rejestry podmiotów wykonujących
poszczególne rodzaje działalności mają przede wszystkim umożliwić organom
administracyjnym kontrolę podmiotów działających na poszczególnych
rynkach. Nie stanowią jednak oficjalnego potwierdzenia, że podmiot w rzeczywistości
spełnia odpowiednie wymogi regulacyjne.
Działalność gospodarcza nie objęta dodatkowymi wymogami formalnymi określana jest jako Działalność wolna. Wbrew nazwie działalność wolna nie oznacza, że przedsiębiorcy prowadzący tego rodzaju działalność nie muszą się liczyć z przepisami regulacyjnymi. Mogą do nich mieć zastosowanie specyficzne wymogi dotyczące m.in. bezpieczeństwa i jakości oferowanych produktów i usług, w szczególności jeżeli są one adresowane do konsumentów.
Działalność gospodarcza podlegająca reglamentacji nie może być prowadzona w formie działalności nieewidencjonowanej .
Artykuł archiwalny, stan prawny na: 21.09.2018Opracował: Sławomir Stwora
Kancelaria Podatkowa Skłodowscy