PUE dla wszystkich- tak, teraz już wszystko będzie elektronicznie. Kancelaria Podatkowa Skłodowscy już od wielu lat pracuje na wdrożonym systemie elektronicznych pełnomocnictw. W tym do korzystania z PUE przedsiębiorców. Po fazie wdrożenia obserwujemy spore ułatwienia i szybszy przepływ danych. Oczywiście wymaga to sporej uwagi i niezgubienia żadnej komunikacji z ZUS. Od teraz ponad 175 tys. mikro i małych przedsiębiorców, którzy do tej pory analogowo rozliczali składki, powinno zalogować się do ZUS, który będzie kontaktować się z nimi online
Od początku tego roku wszyscy przedsiębiorcy płacący składki do ZUS muszą mieć konta w elektronicznym systemie obsługi. Z informacji, które do nas dotarły, zostaną one założone przeszło 175 tys. przedsiębiorcom, którzy dotąd z nich nie korzystali. Mogą się na nie zalogować po uzyskaniu loginu i hasła do konta w czasie e-wizyty lub w lokalnym oddziale ZUS. Jeśli tego nie zrobią, mogą ich ominąć ważne informacje. Obecnie przeszło sto tysięcy płatników opłacających składki tylko za siebie oraz ponad sześćdziesiąt tysięcy firm rozliczających składki za 1-5 ubezpieczonych nie ma profili informacyjnych płatnika składek. ZUS sukcesywnie będzie zakładał im profile na podstawie dokumentów zgłoszeniowych złożonych przez płatnika składek do ZUS. Obowiązek posiadania konta na PUE ZUS przez wszystkich płatników składek wynika z przepisów uchwalonych jeszcze w 2021 r. (ustawy z 24 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych).
W ostatnim czasie przepisy zostały uzupełnione o procedury dostarczania przez ZUS wiadomości w formie cyfrowej.
Od stycznia 2023r. nie zmieniają się jednak przepisy w zakresie sposobu składania dokumentów ubezpieczeniowych przez płatników składek zgłaszających do ubezpieczeń do pięciu osób ? nadal będą mieli możliwość przekazywania ich, w tym deklaracji rozliczeniowych, w formie papierowej. Jak Państwo wiedzą, dla nas to już historia.
ZUS na PUE będzie wysyłał komunikaty, np. o numerze rachunku składkowego, przypomnienia o terminach składania dokumentów, braku wpłat, informacje o rozliczeniu wpłat i inne, np. przypomnienie o PPK. Pozostałe pisma, w tym wszystkie decyzje wzywające do zapłaty zaległych składek czy zwrotu wypłaconych zasiłków, będą wysłane papierowo. Ma to ogromne znaczenie, bo płatnik ma tylko 30 dni na odwołanie się od takiej decyzji. Po tym terminie bezpowrotnie traci możliwość skierowania sprawy do sądu, chyba że udowodni, że w tym czasie z powodów osobistych nie był w stanie złożyć odwołania od decyzji.
Pamiętajmy więc, że korespondencja zamieszczana w PUE wywiera skutek doręczenia.
Zmiana ta ma ograniczyć koszty związane z tradycyjną wysyłką pism z ZUS poprzez przekierowanie tej komunikacji na kanały cyfrowe. Pamiętamy, że są osoby, które nie odnajdują się w cyfrowym świecie. Dla nich właśnie współpraca z Kancelarią Doradztwa Podatkowego Skłodowscy ? bez względu na oddział, z którego świadczymy usługę jest jeszcze bardziej cenna. Nasi klienci mogą spać spokojnie, obsługę ZUS PUE mamy opanowaną od dawna.