W praktyce może się zdarzyć, że faktura dokumentująca transakcje nie dotarła do kupującego, uległa zniszczeniu lub została zagubiona. Najczęściej w takiej sytuacji, wystawiany jest duplikat faktury.
 
Zgodnie z art. 106l ust 2 ustawy o podatku od towarów i usług, wystawiona ponownie faktura powinna zawierać wyraz ?DUPLIKAT? oraz datę jej wystawienia. Obowiązkiem sprzedawcy jest przechowywanie zarówno faktury jak i duplikatu do dnia upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wynikającego z dokumentu. Należy pamiętać, że duplikat nie jest fakturą, która dokumentuje nowe zdarzenie gospodarcze, jedynie potwierdzeniem zrealizowanego już zdarzenia i nie może być modyfikowana.
 
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim usługi i towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Dokumentem uprawniającym do rozliczenia jest faktura VAT zaś prawo do odliczenia powstaje w rozliczeniu za okres, w którym u sprzedawcy kupionych usług i towarów powstał obowiązek podatkowy lub w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych jednak nie wcześniej niż w dacie otrzymana faktury. Duplikat faktury traktowany jest na równi z dokumentem pierwotnym.
 
Otrzymując duplikat faktury należy ustalić termin w jakim powstaje prawo do odliczenia VAT. Mogą wystąpić dwa przypadki:
  • Jeżeli podatnik dokonał rozliczenia podatku VAT z faktury pierwotnej, a następnie faktura uległa zniszczeniu lub zgubieniu, to jej duplikat nie uprawnia do odliczenia VAT, lecz stanowi wyłącznie potwierdzenie uprawnień, z których podatnik już skorzystał.
  • Jeżeli faktura pierwotna nie została zaewidencjonowana w rejestrze zakupu VAT, a w konsekwencji nie odliczono VAT, duplikat faktury uprawnia do odliczenia tylko w terminie, kiedy przysługiwało prawo do odliczenia z faktury pierwotnej.
  • Duplikat faktury będzie stanowił podstawę do odliczenia podatku VAT w rozliczeniu za okres w którym go otrzymano lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, jedynie w sytuacji, gdy faktura nie dotarła do podatnika.

Opracowała: Anna Łuczyńska
Kancelaria Podatkowa Skłodowscy

Używamy plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z naszej witryny.