Zatrudniając pracowników, z reguły chcemy by mówili o nas "dobry pracodawca". Jak można, więc obiektywnie ocenić, czy jesteśmy dobrym pracodawcą, czy nie? Co zrobić, by stać się dobrym pracodawcą?

Miesięcznik Forbes, co roku publikuje raport najlepszych pracodawców. Badania przeprowadzane są wśród studentów, którzy typują, u którego pracodawcy chcieliby znaleźć pracę. W ankiecie studenci mają też za zadanie punktować najważniejsze czynniki dotyczące- przyszłego zatrudniania.  W badaniu za 2014 rok okazało się, że kluczowe znaczenia dla młodych Polaków ma stabilność zatrudnienia, którą zaznaczyło na pierwszym miejscu aż 65 proc. z 23,5 tys. badanych. Studenci deklarowali też, że u pierwszego pracodawcy chcą przepracować przynajmniej 5 lat. Oznacza to, że teraz to od pracodawców zależy, czy sprawdzą się jako pracodawcy i będą w stanie młodych pracowników przy sobie zatrzymać.
Drugim niezwykle ważnym aspektem wskazywanym przez studentów była kultura organizacji, czyli warunki panujące w firmie i nad tym warto się chwilę zastanowić. Na kulturę organizacyjną składają się takie podstawowe elementy, jak wartości cenione w organizacji, do których jej członkowie dążą, normy i wzorce, czyli schematy zachowań oraz symbole materialne i niematerialne.

Zarządzając firmą warto zadać sobie pytanie, czy mamy własną, indywidualną dla naszego przedsiębiorstwa kulturę organizacyjną?

Sprawa jest dość złożona, ponieważ można stwierdzić, że w danej firmie jest zdefiniowana kultura organizacyjna dopiero wtedy, gdy jest ona w świadomości wszystkich interesariuszy: zarządu, pracowników, a także otoczenia zewnętrznego: klientów, kontrahentów etc.
Jak więc zacząć? Najlepiej od zadania sobie kilku pytań:
- Czy mamy określoną misję?
- Czy mamy określoną wizję przedsiębiorstwa?
- Czy mamy określone wartości, jakimi się kierujemy w relacjach z naszymi klientami, pracownikami, lokalną społecznością etc.?
- Czy w organizacji są określone zasady i czy są bezwzględnie stosowane?
- Jak postrzegana jest nasza marka, jako pracodawcy? Czy nasi pracownicy dobrze się o nas wyrażają?
Wskazując kulturę organizacyjną na przykładzie Kancelarii Podatkowej Skłodowscy, możemy powiedzieć, że:
Inwestujemy - w stały rozwój naszych pracowników, ludzi z pasją, dbając by mieli możliwość korzystania z dostępnych kursów, studiów i zdobywania rzetelnej wiedzy eksperckiej. Pracownicy są naszą największą wartością, to Oni tworzą naszą firmę.
Troszczymy się - o warunki i atmosferę pracy, ergonomiczne miejsca pracy, nowoczesny sprzęt i programy komputerowe, integrację zespołów, wspólne spotkania z pracownikami z okazji świąt, a także mikołajkowe zabawy dla dzieci oraz o to by każdy pracownik mógł rozwijać się indywidualnie, zgodnie ze swoimi zdolnościami, by mógł kreatywnie pracować i cieszyć się ze swoich osiągnięć. Dbamy również, aby nasi pracownicy mieli czas dla swoich bliskich, dlatego w naszej firmie nie pozostaje się w biurze po wyznaczonych godzinach pracy.
Rośniemy - rozwijamy naszą działalność o nowe gałęzie usług, zatrudniamy ponad 100 pracowników
i obsługujemy około 1000 klientów, mamy biura w Markach, Warszawie, Wołominie i Białymstoku. Istniejemy na rynku od 1993 roku.
Dzielimy się - wiedzą, nasi eksperci chętnie udzielają porad, opracowują komentarze do zmieniających się przepisów, które następnie publikowane są na naszej stronie internetowej, wysyłane w newsletterze, czy publikowane w mediach (prasa, telewizja Polsat "Nie daj się fiskusowi" i inne).
Wspieramy - naszych klientów w rozwoju działalności, doradzamy jak wybrać najkorzystniejsze rozwiązania podatkowe, pomagamy pozyskać finansowanie, jesteśmy otwarci na potrzeby klientów i działamy zgodnie z obranym hasłem: "...już nigdy nie będziesz sam w biznesie". Angażujemy się w lokalne przedsięwzięcia np. Mareckie Stowarzyszenie Gospodarcze oraz wspieramy młodzież w zdobywaniu nowych umiejętności i doświadczenia: Fundacja im. Karola Borchardta, sponsoring klubu Huragan Wołomin - Rowerowa Pasja.
 
Podsumowując, każda firma ma swoją indywidualną kulturę organizacyjną, która tworzona jest przez ludzi z nią związanych, wynika z historii organizacji, sposobu zarządzania, branży, w jakiej działa, sytuacji rynkowej i wielu innych czynników, które mają wpływ na jej kształtowanie. Warto jednak o niej pamiętać i zadbać, by kultura była Kulturą.

Justyna Basińska

Używamy plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z naszej witryny.