Aktualności
Kształt trendów outsourcingu finansowego ściśle zależny jest od rozwoju całości rynku, na którym działają potencjalni klienci. To od ich preferencji oraz potrzeb kreuje się kierunek, którym podążą firmy branży outsourcingowej. Nie dotyczy to jedynie rynku finansów. W takich samych kategoriach rozpatrywać można branżę IT czy też marketing. Klient kreuje potrzeby, a usługodawca musi się do nich dostosowywać.
Współczesne przedsiębiorstwa decydują się na przeniesienie swoich kompetencji dotyczących funkcjonowania działu księgowości oraz administracji kadr z kilku względów. Zaliczyć do nich możemy zmniejszanie kosztów prowadzenia firmy, poprawę jakości obsługi czy też powiększanie zakresu wiedzy na temat branży finansowej. Wymagania klientów jednak rosną. Firmy outsourcingowe zobowiązane więc są do udoskonalania własnej oferty. Przedsiębiorcy kreują swoje wymagania wokół konkretnych obszarów obsługi księgowości oraz administracji kadr i płac, takich jak:
- wykorzystanie nowoczesnych systemów księgowych
- automatyzacja procesu obiegu dokumentów
- dostarczenie wybranych segmentów usługi w systemie online
- profilowanie usługi pod kątem obsługiwanej branży
- możliwość wprowadzenia systemów na obszarze większych organizacji oraz grup
Współczesna firma outsourcingowa musi w sobie łączyć kilka elementów, które po zespoleniu będą tworzyć jednolity system oferowany pod określone potrzeby klientów. Biorąc jako przykład obsługę księgowości można wyróżnić, iż efektywne prowadzenie tej sekcji nie obędzie się bez nowoczesnych technologii informatycznych oraz profesjonalnej kadry zaznajomionej z tematem. Prowadzenie którejś sekcji branży finansowej opierać musi się na wiedzy oraz nowoczesnych rozwiązaniach, które następnie będzie można stosować na płaszczyźnie funkcjonowania konkretnych przedsiębiorstw. Jedną z tego typu innowacji jest na pewno wprowadzenie możliwości outsourcingu księgowości oraz outsourcing kadr i płac online. W ramach tego systemu można jednocześnie zawrzeć najnowsze wersje baz i hurtowni danych oraz proces obiegu dokumentów. W niedalekiej przyszłości rozwiązania online wprowadzane przez firmy outsourcingowe staną się pewnym standardem obsługi księgowości lub administracji kadr klienta. Taki trend przedstawia pewną dążność do wyprzedzenia potencjalnego biorcy usługi, biorąc pod uwagę jego oczekiwania.
Kolejnym nowatorskim elementem wyznaczającym kierunek zmian branży outsourcingowej jest konkretyzacja stosowanych rozwiązań uwzględniając profil klienta. Obecnie, coraz większego znaczenia nabierają oferty dedykowane pod określone branże ? głównie dotyczy to outsourcingu księgowości oraz outsourcingu kadr i płac. Możliwość takiej adaptacji stanowi o wartości firm zajmującymi się tego typu zagadnieniami. W większości przypadków takie działania wynikają z doświadczenia działalności, między innymi, w sferze księgowości oraz doradztwie HR. Dzięki niemu, można tworzyć konkretne usługi oraz systemy odpowiadające wymaganiom specjalistycznej branży. Takie uelastycznienie oferty z pewnością skutecznie przyciągnie uwagę klientów, których oczekiwania nie kończą się już tylko na znajomości branży przez usługodawcę. Powszechniej spotykanym zjawiskiem jest wymaganie prowadzenia optymalizacji systemu księgowości oraz administracji kadr działającego w danym przedsiębiorstwie tak, aby było ono jak najściślej powiązane ze statutową branżą. W tym kontekście dochodzi do pewnej restrukturyzacji przedsiębiorstwa pod kątem stosowanych technologii oraz procesów. Są to jednak zmiany na korzyść, których głównym zadaniem jest usprawnienie działalności firmy oraz obniżenie kosztów jej funkcjonowania.
Najmowanie firm outsourcingowych z zakresu doradztwa HR oraz obsługi księgowości dotychczas było domeną głównie małych firm. Taka sytuacja warunkowana była brakiem środków na organizację własnego działu księgowości lub administracji kadr. Duże korporacje o krajowym, bądź międzynarodowym zasięgu zazwyczaj zawsze mogły sobie pozwolić na utworzenie tego typu sekcji finansowych. Brak zainteresowania outsourcingiem wynikało raczej z niemożności dostosowania się firm outsourcingowych do ogromnej struktury korporacji, zaplecza technicznego oraz kompetencji jakim dysponowały. Obecnie ta granica wydaje się zacierać, między innymi poprzez wprowadzenie nowoczesnych technologii z zakresu usług księgowości oraz administracji kadr. Najczęściej są to rozwiązania stworzone właśnie przez międzynarodowe koncerny na potrzeby rynku outsourcingowego. Budowa innowacyjnych systemów administracyjnych wraz możliwością centralizacji procesów księgowych dużych grup kapitałowych są jednym z powodów, z uwagi na który prowadzenie obsługi finansowej dużych korporacji przestaje być zadaniem niewykonalnym.