Aktualności
Mimo że start-upy zakładane są w Polsce od kilkunastu lat, to pojęcie dopiero od niedawna budzi duże emocje. W końcu tak znane firmy jak Tesla, Spotify, czy Uber, które obracają teraz miliardami dolarów, też zaczynały jako start-upy. Co właściwie oznacza to pojęcie i jakie wyzwania stoją przed młodymi przedsiębiorcami?
Czym jest start-up?
Tym pojęciem określa się młode przedsiębiorstwa, najczęściej w formie jednoosobowych działalności gospodarczych. Taka młoda firma zazwyczaj nie posiada modelu biznesowego ani dużego kapitału, jako że dopiero zamierza ona wejść na rynek. Wiele osób kojarzy start-up jako firmę działającą w sektorze technologicznym lub informatycznym, tak jak przywołane wcześniej przedsiębiorstwa, Facebook lub Twitter, które również zaczynały od bycia start-upem. Nie oznacza to jednak, że start-up musi działać w tych branżach - absolutnie możliwe i dopuszczalne jest zakładanie tego rodzaju działalności w branży spożywczej, odzieżowej, a także praktycznie każdej innej. Przeważnie start-upy działają w Internecie, który umożliwia osiąganie międzynarodowych zasięgów małym kosztem. Przyjmuje się, że dana firma przestaje być start-upem w czterech sytuacjach: kiedy osiągnie zaplanowany wcześniej zysk, zostanie przejęta, poddana fuzji lub utrzyma się na rynku przez kilkanaście lat.
Co jest potrzebne do założenia start-upu?
Jak wspomniano wcześniej, założyciele start-upów często nie posiadają dużego kapitału. Zdarza się nawet, że korzystają z zewnętrznych źródeł finansowania, takich jak venture capital, finansowania społecznościowego czy tzw. aniołów biznesu, czyli prywatnych inwestorów. Mówi się, że start-upy łączą w sobie niskie ryzyko finansowe dla właściciela z szansą na uzyskanie ponadprzeciętnych zysków w krótkim czasie. Niestety, realia nie zawsze są kolorowe, a statystyki mówią, że nawet 90% start-upów upada w ciągu dwóch lat od ich założenia, a jedynie 2% z pozostałych 10% odnosi światowy sukces. Mimo to, nawet jeśli nie uda się zostać kolejnym rynkowym gigantem, właściciel start-upu ma szansę na otrzymanie ogromnej ilości wiedzy nt. funkcjonowania rynku. Tym, co wyróżnia dobry start-up, jest pomysł na biznes, często innowacyjny i nowatorski. Produkt lub usługa, którą będzie oferował start-up, powinien rozwiązywać konkretny problem i zaspokajać określone potrzeby przyszłych użytkowników. Dobry produkt ma określoną grupę docelową i popyt, a także jest możliwy do zrealizowania z dostępnych obecnie właścicielowi zasobów, umiejętności i technologii. Warto również mieć na uwadze aktualne i przyszłe trendy rynkowe, aby pomysł był zgodny z tym, co jest popularne i pożądane.
Proces zakładania start-upu
Jeśli jest już pomysł na biznes, który łączy w sobie powyższe cechy, istnieje możliwość pozyskania finansowania, a także dokonano analizy konkurencji i stworzono wstępny model biznesowy, czas na zarejestrowanie firmy jako jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółki. W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej czy spółki cywilnej należy dokonać rejestracji w Centralnej ewidencji i informacji o działalności Gospodarczej (w skrócie CEiDG). Pozostałe spółki należy zarejestrować w Krajowym Rejestrze Sądowym i warto w tym przypadku skorzystać z pomocy Kancelarii Prawnej. Na tym etapie trzeba posiadać nr NIP, REGON i zgłosić się do ZUS. Trzeba również podjąć decyzję o formie opodatkowania, a także sprawdzić, czy taka działalność nie wymaga posiadania konkretnych zezwoleń. Ważny jest również wybór odpowiedniej firmy księgowej.
Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat start-upu albo myślisz o założeniu tego rodzaju działalności, eksperci z Kancelarii Skłodowscy są tutaj dla Ciebie i chętnie Ci pomogą.