Aktualności
Portal Podatkowy to system informatyczny administracji podatkowej dostępny na stronie www.finanse.mf.gov.pl . Od momentu uruchomienia Portalu tj. 18 sierpnia 2014 roku Ministerstwo Finansów systematycznie wzbogaca Portal o nowe usługi. Obecnie dzielą się one na dwie grupy:
Założenie konta na portalu podatkowym wymaga posiadania bezpiecznego podpisu elektronicznego bądź Profilu zaufanego na Platformie ePUAP (patrz artykuł Instrukcja zakładania konta na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej)
Wskazówki postępowania dla posiadaczy profilu zaufanego lub bezpiecznego podpisu elektronicznego:
Konto na Portalu Podatkowym mogą posiadać zarówno podatnicy indywidualni jak i firmy. Uzyskanie dostępu do konta firmy i dokonywanie czynności prawnych w jej imieniu np. złożenie deklaracji podatkowych wymaga złożenia w formie pisemnej wniosku o udostępnienie konta firmy. Wniosek należy wnieść do dowolnego organu administracji podatkowej np. urzędu skarbowego, przez osobę umocowaną do działania w imieniu firmy.
Stan prawny na: 23.05.2017
Opracował: Sławomir Stwora
Kancelaria Podatkowa Skłodowscy
- Usługi dostępne dla wszystkich użytkowników bez konieczności posiadania konta:
- składanie deklaracji podatkowych PIT-37 (osoby fizyczne) oraz PIT-38 (osoby prawne)
- Weryfikacja, numeru identyfikacji podatkowej (czy istnieje i jest ważny)
- Możliwość sprawdzenia, czy są Państwo podatnikami VAT i jaki jest państwa status (bierny/czynny)
- Usługi dostępne wyłącznie dla użytkowników posiadających konto na Portalu Podatkowym np:
- składanie deklaracji podatkowych PIT-37 (osoby fizyczne) oraz PIT-38 (osoby prawne)
- Weryfikacja, numeru identyfikacji podatkowej (czy istnieje i jest ważny)
- Możliwość sprawdzenia, czy są Państwo podatnikami VAT i jaki jest państwa status (bierny/czynny)
- załatwić sprawy związane z podatkiem od czynności cywilnoprawnych, podatkiem od spadków i darowizn, oraz kartą podatkową,
- sprawdzić stan spraw, które są prowadzone w urzędzie, a także swoje dane podatkowe i adresowe,
- zgłaszać i odwoływać pełnomocnictwa ogólne (patrz artykuł pełnomocnictwo ogólne)
- sprawdzać swoje dane podatkowe oraz stan spraw prowadzonych w urzędzie.
Co trzeba zrobić, aby założyć konto na Portalu Podatkowym?
Założenie konta na portalu podatkowym wymaga posiadania bezpiecznego podpisu elektronicznego bądź Profilu zaufanego na Platformie ePUAP (patrz artykuł Instrukcja zakładania konta na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej)
Wskazówki postępowania dla posiadaczy profilu zaufanego lub bezpiecznego podpisu elektronicznego:
- Pod adresem: https://ppuslugi.mf.gov.pl - znajduje się strona ministerstwa finansów.
- W lewym dolnym rogu strony znajduje się przycisk Rejestracja
- Po zapoznaniu się z warunkami korzystania z portalu podatkowego i zaakceptowaniu regulaminu Portalu, można wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych oraz wyrazić zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji dotyczących profilu użytkownika
- Dalej następuje rejestracja z uwierzytelnieniem kwalifikowanym podpisem elektronicznym, bądź rejestracja za pośrednictwem konta na ePUAP
W powyższej instrukcji przyjmiemy, że posiadają Państwo konto na ePUAP. - Po wybraniu opcji rejestracja z uwierzytelnieniem ePUAP wpisujemy login lub adres e-mail oraz hasło do profilu zaufanego.
- Na stronie ministerstwa finansów tworzymy identyfikator użytkownika i hasło
- Hasło do konta na Portalu podatkowym powinno składać się z co najmniej 8 znaków w tym 1 wielkiej litery, 1 cyfry oraz jednego znaku specjalnego np.(@,?, /). Na stronie ministerstwa finansów zalecana jest wymiana hasła co 30 dni.
- Po wprowadzeniu wszystkich danych na podany adres email zostanie wysłany link aktywujący konto. Klikniecie w link kończy rejestrację.
Kto może założyć konto na Portalu Podatkowym?
Konto na Portalu Podatkowym mogą posiadać zarówno podatnicy indywidualni jak i firmy. Uzyskanie dostępu do konta firmy i dokonywanie czynności prawnych w jej imieniu np. złożenie deklaracji podatkowych wymaga złożenia w formie pisemnej wniosku o udostępnienie konta firmy. Wniosek należy wnieść do dowolnego organu administracji podatkowej np. urzędu skarbowego, przez osobę umocowaną do działania w imieniu firmy.
Stan prawny na: 23.05.2017
Opracował: Sławomir Stwora
Kancelaria Podatkowa Skłodowscy