Zmiany w podatkowej księdze przychodów i rozchodów


i-podatkowa-ksiega-przychodow-i-rozchodow-a4-k2

W dniu 14 września 2018 roku opublikowane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 12 września 2018 roku które zmienia zasady związane z prowadzeniem podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Weszło ono w życie z dniem następującym po dacie opublikowania czyli z dniem 15 września 2018 roku.

Zmiany w rozporządzeniu skupione są głównie na dwóch obszarach; likwidacji „martwych przepisów” oraz ograniczeniu obowiązków informacyjnych.

Konieczność uporządkowania związana jest głównie z ustawą o kredycie konsumenckim która w art. 59a mówi że podmiot prowadzący działalność jako instytucja pożyczkowa zobowiązany jest do prowadzenia działalności wyłącznie w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółki akcyjnej w rezultacie takiego zapisu część przepisów rozporządzenia stała się przepisami martwymi które trzeba było usunąć.

Równocześnie rozporządzenie z dnia 12 września 2018 roku zniosło obowiązek poinformowania naczelnika urzędu skarbowego o prowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz o powierzeniu jej prowadzenia biurowi rachunkowemu .

Zniesiony został również nastręczający zawsze wielu problemów zapis o konieczności zawiadomienia właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze sporządzenia spisu z natury w terminie innym niż na dzień 1 stycznia, 31 grudnia lub na dzień rozpoczęcia działalności. Brak tego zgłoszenia nie skutkował co prawda nieważnością czy nieskutecznością remanentu jednakże mógł być przyczyną uznania sposobu prowadzenia ksiąg za wadliwy i nałożenia sankcji karno-skarbowych. Zmiana tak ułatwi ustalanie dochodu z działalności gospodarczej uwzględniającego różnice remanentowe na koniec dowolnego okresu rozliczeniowego.

Dokonana została również zmiana przepisów dotyczących miejsca przechowywania dokumentów w przypadku gdy podatkową książkę przychodów i rozchodów prowadzi biuro rachunkowe. W takim wypadku muszą się one znajdować w miejscu prowadzenia lub przechowywania książki przez biuro.

Opracowała: Małgorzata Pośnik
Kancelaria Podatkowa Skłodowscy

Informacja o papierosach i tytoniu do palenia

30 October 2020
Przypomnienie o obowiązku przekazania informacji o papierosach i tytoniu do palenia za 10 miesięcy 2020 roku do 9 listopada 2020 roku Ministerstwo...

Dotyczy wszystkich podmiotów/Od 1 października nowe obowiązki nałożone na podatników przy wystawianiu faktur/nowy JPK VAT

24 September 2020
Od 1 października wystawiając faktury będą Państwo musieli nadawać specjalne kody towaromi usługom. Co to oznacza w praktyce? To oznacza konieczność dostosowania programów...

Spółki komandytowe - zmiany, informacja wstępna

24 September 2020
Na stronach RCL (Rządowe Centrum Legislacji) pojawił się projekt ustawy zmieniający wszystkie ustawy o podatkach dochodowych. Krytyczne (!) z punktu widzenia...

NIP na paragonie fiskalnym

15 October 2019
Na żądanie klienta przedsiębiorca ma obowiązek wystawić fakturę do zakupu zarejestrowanego na kasie fiskalnej  w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym...

Kwota najmu do opodatkowania

15 October 2019
Podstawową kwestią przy usługach najmu nieruchomości jest podpisanie umowy, w której strony określają wysokość czynszu. Czynsz, w przypadku otrzymania lub postawienia go do...

Split payment

15 October 2019
Z dniem 1 listopada wchodzi w życie istotna zmiana w rozliczeniu podatku VAT. Od tego dnia wiele towarów i usług została objęta obowiązkowym split paymentem.

Obniżka PIT

15 October 2019
Od 1 października w pierwszym progu podatkowym, czyli kwoty poniżej 85 528 zł brutto rocznie, podatek wyniesie 17,75 proc . zamiast 18 proc. Zmiana dotyczyć ma podatników,...

Nowelizacja VAT

29 August 2019
Z dniem 1 września 2019 roku wchodzi w życie nowelizacja VAT.  Jedną z istotniejszych zmian jest rozszerzenie katalogu podmiotów, które nie mogą korzystać ze...

Ustawa o cenach prądu – przypominamy o obowiązku złożenia oświadczeń

26 July 2019
Ustawa zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, ustawę o efektywności energetycznej oraz ustawę o biokomponentach i biopaliwach...

Złożenie oświadczenia

13 June 2019
 Przypominamy: 30 czerwca - złożenie oświadczenia o braku obowiązku sporządzenia i złożenia rocznego sprawozdania finansowego.      

Wysyłając do nas zapytanie przez formularz kontaktowy wyrażasz zgodę na przetwarzanie podanych danych w celu odpowiedzi na Twoje pytania, zachęcamy do pozostania z nami w kontakcie – możesz dodatkowo zapisać się do naszego newslettera oraz wyrazić zgodę na przesyłanie informacji o naszych produktach, promocjach i ofertach.


Zgodę możesz wycofać w każdej chwili.

Administratorem podanych przez Ciebie danych jest Skłodowscy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Więcej informacji o przetwarzaniu danych przez przez nas znajdziesz w polityce prywatności.

Marki - siedziba
ul. Kościuszki 43, 05-270 Marki

tel. (+48 22) 242 60 00
fax (+48 22) 242 60 01

e-mail biuro@sklodowscy.pl
biuro@sklodowscy.pl

godziny otwarcia:
poniedziałek - piątek
8:00 - 18:00

Warszawa - oddział
ul. Poznańska 16/4, 00-680 Warszawa

tel. (+48 22) 242 61 80

e-mail biuro@sklodowscy.pl

godziny otwarcia:
poniedziałek - piątek
8:00-16:00

Wołomin - oddział
ul. Przejazd 3/5, 05-200 Wołomin

tel. (+48 22) 242 61 50

e-mail biuro@sklodowscy.pl

godziny otwarcia:
poniedziałek - piątek
8:00 - 17:00

 

Białystok - oddział
ul. Lipowa 45, 15-424 Białystok

tel. (+48 85) 733 09 70

e-mail biuro@sklodowscy.pl

godziny otwarcia:
poniedziałek - piątek
8:00 - 16:00