Wydatki na zakup drobnych prezentów przekazywanych kontrahentom mogą stanowić koszt uzyskania przychodu spółki


prezenty dla kontrahentów

W wyroku z dnia 9 listopada 2016r. (II FSK 2293/16) NSA rozstrzygał spór dotyczący możliwości potraktowania wydatków na zakup drobnych prezentów wręczanych wybranym kontrahentom podczas spotkań służbowych, jako wydatków o charakterze reklamowym (a nie kosztów reprezentacji), stanowiących koszt uzyskania przychodu.

Spór wyniknął na tle różnicy stanowisk pomiędzy Organem interpretacyjnym a Spółką, która w związku z organizacją spotkań służbowych z kontrahentami ponosiła wydatki na zakup przekazywanych następnie obecnym lub potencjalnym kontrahentom drobnych prezentów, z których część posiadała logo firmy. Spółka miała wątpliwości czy ponoszone przez nią wydatki tytułem zakupu drobnych gadżetów takich jak: długopisy, kalendarze, komplety do kawy, breloki do kluczy, etui, krawaty, MP4, pendrivy, ramki i inne, nie mających charakteru okazałości czy wystawności, przekazywanych wybranym kontrahentom podczas organizowanych dwustronnych spotkań, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów Spółki?

Spółka w swoim stanowisku stwierdziła, że nie należy do takich wydatków stosować ograniczenia wynikające z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy, dotyczące kosztów reprezentacji, ponieważ są to wydatki reklamowe i nie mają cech wystawności.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu nie zgodził się z taką interpretacją i uznał, że są to wydatki poniesione na artykuły wiążące się z reprezentowaniem podatnika, co oznacza, że nie mogą być one zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Kwestia wystawności lub jej braku nie ma w tym przypadku żadnego znaczenia. Natomiast dla wyjaśnienia  pojęcia "reklama", organ interpretacyjny odwołał się do definicji słownikowej oraz orzecznictwa sądowego i na tej podstawie wywiódł, że wydatki poniesione na zakup prezentów dla kontrahentów mogą zostać zaliczone do kosztów reklamy tylko wówczas, gdy są rozdawane masowo, czyli w taki sposób, by każdy zainteresowany podmiot miał możliwość ich otrzymania. Dlatego też w przypadku przekazywania prezentów (gadżetów) ograniczonej grupie podmiotów, zwłaszcza partnerów handlowych, wydatki na ich zakup należy powiązać z reprezentacją.

Spółka zaskarżyła powyższą interpretację do WSA w Wrocławiu. Sąd zaś podzielił jej stanowisko. W wyroku z dnia 5 maja 2016 r. ( I SA/Wr 321/16) uznał, że opisane przez Spółkę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wydatki na drobne prezenty dla klientów i potencjalnych klientów, winny być uznane za wydatki zaliczane do kosztów podatkowych na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, bowiem stworzenie właściwego klimatu dla prowadzonej działalności rodzi skutek w postaci zwiększenia przychodu. Zdaniem Sądu, skoro część spośród tych drobnych prezentów opatrzona jest logo firmy, to mają one charakter przedmiotów reklamowych, zaś wydatki poniesione na ich nabycie nie są wyłączonymi z kosztów uzyskania przychodów wydatkami na reprezentację, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy, ale wydatkami na reklamę. WSA dodał, że nie ma znaczenia, iż nie są one rozdawane masowo, ale kontrahentom lub potencjalnym kontrahentom Spółki podczas rozmów dwustronnych.

W skardze kasacyjnej MF, zaskarżył wyrok w całości. NSA jednak ocenił skargę jako niezasadną  i zaakceptował kwalifikację przyjętą w wyroku Sądu pierwszej instancji. Przywołał przy tym wyrok NSA z dnia 2 lutego 2010 r. (II FSK 1472/08), w którym stwierdzono, że „to co promuje logo danej firmy jest reklamą, to co zaś przy wykorzystaniu logo innych firm ma służyć dobremu wizerunkowi własnej firmy, należy do sfery reprezentacji."

Opracował: Jacek Czarnecki
Kancelaria Podatkowa Skłodowscy

Złożenie oświadczenia

13 June 2019
 Przypominamy: 30 czerwca - złożenie oświadczenia o braku obowiązku sporządzenia i złożenia rocznego sprawozdania finansowego.      

Zmiany w podatku u źródła w 2019 roku

11 June 2019
Zmiany jakie weszły w życie z początkiem 2019 roku (nowelizacja ustawy o CIT) to niewątpliwie dalszy ciąg „uszczelniania systemu podatkowego”.

Bez PIT dla młodych

11 June 2019
Ministerstwo Finansów (MF) udostępniło informacje dotyczące projektu nowej ulgi w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) dla pracowników do 26. roku życia.

Rodo - obowiązki przedsiębiorcy

11 June 2019
Szanowni Państwo, upłynął już ponad rok od kiedy stosujemy przepisy RODO.  W tym czasie wiele kwestii, które budziły wątpliwości, zostało wyjaśnionych przez Prezesa Urzędu...

Kasy on-line

11 June 2019
Z dniem 1 maja 2019 roku zmianie uległa ustawa o podatku od towarów i usług oraz odpowiednio rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie  kas rejestrujących. Zmiany...

Zmiany w PCC w 2019 roku

17 April 2019
Zgodnie z ustawą z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz...

"Wyższy limit w kwocie 10 000 zł dla ulepszeń środków trwałych przyjętych do użytkowania przed 1 stycznia 2018 roku”

17 April 2019
Z dniem 1 stycznia 2018 roku zwiększył się limit umożliwiający jednorazowe zaliczenie w koszty wydatków na nabycie oraz ulepszenie środków trwałych i wartości...

Ulga termomodernizacyjna

17 April 2019
1 stycznia 2019 roku weszła w życie nowa ulga termomodernizacyjna.  Z ulgi tej korzystać mogą osoby fizyczne  opłacające podatek według skali podatkowej, podatku liniowego lub...

Podatek od niezrealizowanych zysków „exit tax”

17 April 2019
Z dniem 1 stycznia 2019 wprowadzono do ustaw o podatku dochodowym (CIT - art. 24f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, PIT - art. 30da ust. 2 ustawy o podatku...

Nowe zasady rozliczania straty podatkowej

17 April 2019
Od nowego roku podatnikom łatwiej jest rozliczyć stratę, jeżeli ta nie przekracza wysokości 5 mln zł.

Have a question? We remain at your disposal.

Benefit from the knowledge of our experts

Marki - head office
ul. Kościuszki 43, 05-270 Marki

T. (+48 22) 242 60 00
F. (+48 22) 242 60 01
biuro@sklodowscy.pl

Open:
Monday - Friday
8 a.m.- 6 p.m.

Warszawa - office
ul. Poznańska 16/4, 00-680 Warszawa

T. (+48 22) 242 61 80

Open:
Monday - Friday
9 a.m. -5 p.m.

Wołomin - office
ul. Przejazd 3/5, 05-200 Wołomin

T. (+48 22) 242 61 50

Open:
Monday - Friday
8 a.m. - 5 p.m.

 

Białystok - office
ul. Branickiego 17A, 15-085 Białystok

T. (+48 85) 733 09 70

Open:
Monday - Friday
8 a.m. - 4 p.m.