Istnieje wiele sytuacji, w których przedsiębiorca może skorzystać z pomocy zewnętrznego podmiotu  lub zaufanej osoby, w celu dokonania czynności w jego imieniu i na jego rzecz. Wtedy to, mocodawca (przedsiębiorca, inna osoba) udziela pełnomocnictwa, najlepiej  w formie pisemnej. Rodzaj  pełnomocnictwa uzależniony jest od zakresu lub rodzaju czynności, do jakich upoważniony jest pełnomocnik.
Wyróżnia się trzy rodzaje pełnomocnictwa: ogólne, rodzajowe i szczególne. Pełnomocnik może również występować w imieniu swojego mocodawcy na poczcie lub w banku i mieć dostęp do firmowego konta.

W przypadku pełnomocnictwa ogólnego, pełnomocnik uprawniony jest do czynności związanych
z bieżąca działalnością w ramach tzw. "zwykłego zarządu" mocodawcy, czyli bez możliwości np. zaciągania zobowiązań, sprzedaży mienia itp.  

Pełnomocnictwo rodzajowe upoważnia do wykonywania czynności określonego rodzaju. Dzięki niemu pełnomocnik może reprezentować przedsiębiorcę we wszystkich sprawach przed sądami lub urzędami skarbowym. Przy czym podkreślenia wymaga fakt, że przed sądami powszechnymi przedsiębiorcę reprezentować może radca prawny lub adwokat, przed sądami administracyjnymi w sprawach np. podatkowych, reprezentować może doradca podatkowy - zwani pełnomocnikami profesjonalnymi, którzy gwarantują rzetelne prowadzenie sprawy. Dodatkowo pełnomocnik będący doradcą podatkowym może zostać ustanowiony przez podatnika dla reprezentowania jego spraw przed organami podatkowymi na podstawie art. 137 Ordynacji podatkowej.

Pełnomocnictwo szczególne precyzyjnie określa czynność, jaką może wykonywać wskazana osoba
w imieniu przedsiębiorcy. Taką czynnością może być udział w negocjacjach, lub sprzedaż rzeczy wskazanej w pełnomocnictwie. Sprzedaż nieruchomości przez pełnomocnika jest dopuszczalne, z tym, że pełnomocnictwo dla swej ważności musi być sporządzone w formie aktu notarialnego. Innym rodzajem pełnomocnictwa szczególnego jest upoważnienie dla doradcy podatkowego do podpisywania deklaracji podatkowych na podstawie art. 80a Ordynacji podatkowej. Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji oraz zawiadomienie o odwołaniu tego pełnomocnictwa składa się organowi podatkowemu właściwemu w sprawach podatku, którego dana deklaracja dotyczy.

Przedsiębiorca, który chce powołać pełnomocnika, oprócz zakresu uprawnień może również wskazać okres, w którym pełnomocnictwo jest ważne. Brak określenia daty obowiązywania jest jednoznaczne
z pełnomocnictwem bezterminowym, które obowiązuje do odwołania. Odwołanie pełnomocnictwa  można dokonać w każdej chwili.

Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą lub w formie spółki cywilnej i są zarejestrowani w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, mogą ujawnić we wpisie swoich pełnomocników. Przepisy wymagają, by była nim osoba fizyczna, posiadająca zdolność do czynności prawnych. Taki pełnomocnik ma prawo do załatwiania wielu spraw związanych
z ewidencją działalności gospodarczej. Pełnomocnik przedsiębiorcy powołując się na pełnomocnictwo powinien je okazać drugiej stronie, bądź przedstawić wydruk z CEDIG, z którego będzie wynikało jego umocowanie.

Artykuł archiwalny, stan prawny na dzień 19 września 2015r.

Katarzyna Budny
radca prawny
Kancelaria Radcy Prawnego i Doradcy Podatkowego Justyna Kuś-Jakubowska, Dariusz Skłodowski Honestus Spółka Partnerska

Używamy plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z naszej witryny.